Om klubben

LundsAFK är en fäktklubb som tillför värde till människor, samhället och vår framtid. Detta gör vi genom att ge alla möjlighet att utvecklas inom sporten så långt det är möjligt efter personlig ambition, förmåga och vilja.

Lunds Akademiska Fäktklubb bildades år 2022 i Lund, men fäktklubben bygger vidare på en mycket längre och äldre tradition med fäktning i staden. Läs mer om detta i fäktmästare vid Lunds universitet.

Lunds Akademiska Fäktklubb är också en del av ett mycket större sammanhang, den svenska idrottsrörelsen, som idag består av 70 olika Specialidrottsförbund som i sin tur är medlemmar i Riksidrottsförbundet. Lunds Akademiska Fäktklubb tillhör Svenska Fäktförbundet som tillhandahåller både ramar och förutsättningar för verksamheten.

LundsAFK är en del av Riksidrottsförbundets (RF), Svenska Fäktförbundet, och Sveriges Akademiska Idrottsförbund.