Träning

Fäktning är en västerländsk olympisk kampsport som har tre grenar: sabel, florett och värja. Fäktning handlar om snabbhet, koncentration, styrka, kondition och koordination och om det viktigaste – mental styrka.

På träningarna gör vi olika övningar för att stärka ovan nämnda egenskaper.

Kontakta oss gärna om ni vill prova på att fäkta med oss!

Välkommen till oss säsongen 2023–2024!

Höstterminen 2023: Måndagen den 28 augusti – onsdagen den 27 december 2023

Vårterminen 2024: Måndagen den 8 januari – och onsdagen den 22 maj 2024

Måndagar och onsdagar kl.19.00 – 21.00

Fågelhallen, Gässlingavägen 21 i Lund

Klubben är ny men de som fäktar är en blandning mellan nybörjare och erfarna tävlingsfäktare. Om du har fäktat tidigare och vill sätta igång igen, kontakta oss på info@lundsafk.se

Klädsel och utrustning

Till kursen behöver du långa träningsbyxor och träningsskor med ljus sula. Övrig utrustning lånar vi ut.

Vi kan säkert få ihop utrustning så att du kan prova på när du kommer. Maila till info@lundsafk.se för att boka ett ”prova på” pass. Skulle du sedan vilja börja så har vi valt att ha ett system där du lånar utrustning som du ansvarar för.

Har du fler frågor så bara hör av dig.

Avgifter

Vi är en ideell förening, vilket gör att vi inte tar mer i träningsavgift än nödvändigt. Som aktiv medlem betalar man en årlig medlemsavgift samt en terminsavgift för träning. Om man vill bli en stödmedlem så betalar man bara medlemsavgiften.

Träningsavgift: 1000 kr/termin

Årlig medlemsavgift: 200 kr/år.

Bankuppgifter

Avgiften betalas på BG 5977-4596.

IBAN: SE37 8000 0831 3951 4171 7636

BIC: SWEDSESS

Märk inbetalningen med medlems namn och termin , t. ex. VT2024

Som fäktare är du försäkrad

SvFF:s Idrottsförsäkring är tecknad via Folksam och omfattar alla medlemmar i LundsAFK. Även deltagare i “prova-på-fäktning” omfattas av försäkringen. Försäkringen omfattar olycksfallsskada som inträffar under träning, tävling och läger (även utomlands och under färd till/från verksamheten) som arrangeras av SvFF eller av LundsAFK. Försäkringen är dock inte heltäckande. Läs mer på Folksam hemsida folksam.se och på Svenska Fäktförbundets hemsida svenskfaktning.se

Tänk på att när du reser inom EU behöver du ha med dig ditt europeiska sjukförsäkringskort. Det beställer du enkelt på Försäkringskassans hemsida forsakringskassan.se

SvFF:s hemsida står det bland annat: “Kontrollera att din privata olycksfallsförsäkring gäller även i utlandet, att den ger rätt till rehabilitering och att invaliditetsersättningen är tillräckligt hög. Det har också visat sig att vissa försäkringsbolag (t.ex. Trygg-Hansa) kan exkludera olycksfall som inträffar under träning eller tävling då den försäkrade representerar en idrottsförening. Välj som fäktare ett bolag som inte har detta undantag.”

IKLINIK och Viklinik Vårdcentral har det medicinska ansvaret för Lunds AFK.

Våra aktiva fäktarna får en snabb tid för bedömning och undersökning i Lund, Malmö eller on-line.